Vocaball – אפליקציית המשחק הראשונה המונגשת במלואה לבעלי מוגבלויות מוטוריות

מחלקה: הנדסת תעשייה וניהול

סטודנטים: ערן שחר, עמרי ספיר ודורון אלוש

מנחים: ד"ר גלעד רביד ומר דוד קודיש

 

Vocaball, אפליקציה שפותחה על ידי שלושה סטודנטים מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול כחלק מפרויקט הגמר, הינה אפליקציה למכשיר הטלפון החכם המופעלת בעזרת ממשק קולי ללא צורך במגע, עובדה ההופכת אותה למשחק הראשון מסוגו המונגש במלואו לבעלי מוגבלויות מוטורית המונעות מהם שימוש בידיים.

vocaball

הנאה ובידור הם לא רק מותרות, אלא גם צורך. על אף המגמה להנגשת שירותים שהולכת ותופסת תאוצה, בדגש על הנגשת שירותי מחשוב לנכים ולבעלי מוגבלויות, ניתן פחות דגש על הנגשת מוצרי בידור ומשחק. עובדה זאת  הינה הבסיס ליוזמה של שלושה סטודנטים מהמחלקה להנדסת ת עשייה וניהול לפיתוח משחק לנייד המונגש במלואו לבעלי מוגבלות מוטורית.

ההתאמה לממשק הקולי נעשתה עוד בשלב תכנון מאפייני המשחק בהתאם למחקר שביצעו הסטודנטים, ערן שחר, עמרי ספיר ודורון אלוש. מטרת הסטודנטים – העלאת המודעות לנושא ההנגשה לבעלי מוגבלויות שאינה באה על חשבון ההנאה מהמשחק. המחקר ופיתוח האפליקציה נעשו בהנחייתם המקצועית של ד"ר גלעד רביד ומר דוד קודיש מסגל המחלקה.

כהכנה לפיתוח המשחק הסטודנטים ביצעו מחקר מקיף הסוקר את האפליקציות המונגשות, בדגש על משחקים, המוצעות בחנויות האפליקציות. מסקנת הבדיקה הייתה שלא נעשתה התקדמות בתחום הנגשת המשחקים, ומעט המשחקים המונגשים שפותחו לא זכו להפצה מסחרית, אלא נשארו בין כותלי מעבדות הפיתוח. הסטודנטים הבינו כי הדרך בה ניתן להנגיש משחקים לבעלי מוגבלויות מוטוריות היא באמצעות שימוש בקול. ישנן מספר מצומצם מאוד של אפליקציות משחק בהן המשחק עצמו מופעל בעזרת קולו של המשתמש – אך הן אינן מונגשות בצורה מלאה ודורשות מגע יד בשלב כזה או אחר, במהלך הניווט במשחק.

צוות הסטודנטים עמד בפני אתגר פיתוח משחק בו ההנגשה והשימוש בממשק קולי לא פוגעת בהנאת המשתמש, כך שבעל מוגבלויות יוכל לשחק בו בהנאה, בדומה למשתמשים שאינם מתמודדים עם מגבלות מוטוריות. אחת המסקנות העיקריות הייתה שעל מנת ליצור משחק אטרקטיבי וקולי עליו לכלול מאפיינים של פקודות קצרות ופשוטות בזמני תגובה מהירים. ולאור כך אופיין המשחק VocaBall: משחק בו על המשתמש ליצור רצפים של כדורים זהים בעזרת הזזתם מצד לצד ע"ג המסך. ההזזה מתבצעת ע"י קליטת גובה הקול של המשתמש – הטון שלו, או באנגלית Pitch. האלגוריתם שהסטודנטים הטמיעו בתוכנה מתרגם את גובה הקול לערך מספרי, וערך זה מתורגם לכיוון ולעוצמה בה נזרק הכדור מצד לצד ע"ג המסך.

vocaball2

 

הגרסה המלאה הראשונה של האפליקציה הושקה בחודש מאי והצליחה לענות על המטרה הראשונית – הסבת הנאה מרובה הן לבעלי מוגבלויות והן לציבור הרחב. האפליקציה זכתה לתגובות חיוביות גם ביום נגישות שאורגן באוניברסיטת בן-גוריון בנגב על ידי אגודת הסטודנטים ובשיתוף עם דיקנאט הסטודנטים ותא סמ"ן. האפליקציה זמינה להורדה בחנויות האפליקציות במכשירי האייפון והאנדרואיד וכבר צברה אלפי הורדות וביקורות חיוביות ממשתמשים, ואף סוקרה בתכנית "צינור לילה" בערוץ 10.

לצוות הסטודנטים אין כוונת רווח בשלב זה, והתכנון הוא לייעד כל רווח שיתקבל בעתיד בעזרת האפליקציה לפיתוח משחקים נוספים לבעלי מוגבלויות. הסטודנטים מקווים שהעלייה בחשיפה לאפליקציה תעודד מפתחים נוספים ליצור משחקים מונגשים, באסטרטגיית פיתוח בה ההנגשה לא באה על חשבון ההנאה מהמשחק.

רוצים להוריד ולנסות בעצמכם? מוזמנים לאתר האפליקציה: http://www.vocaball.com/ 

להרשמה לכנס BGU TECNOLOGY 2016 >>

 

תגובה אחת
השארת תגובה